Gobernanza en la Educación Chilena y Uruguaya

4 Abstract This research is based on an international comparative study that sought to analyze the effects of educational governance on the quality of basic education in two Latin-American countries: Uruguay and Chile. Educational governance is operationalized using four factors: (i) decentralization, (ii) accountability, (iii) provision and financing, and (iv) incentives. The comparison between Chile and Uruguay is extremely relevant as their relative similarity in terms of educational achievements allows for comparisons beyond the specific national contexts, while accounting for possible path dependency on national and historical factors. Through the use of a mixed methods approach -using statistical techniques and approximately 60 semi-structured interviews to different key players in the education field- the study illuminates some very interesting mechanisms through which governance has influence on quality. The main findings are that, contra some assertions made by policy makers, institutional arrangements matter but a) they are not the main explanatory variable and b) when they matter, they matter in a non- unidirectional way. The study finds that the association between governance variables and results as measured in PISA explains a very small portion of the differences in achievement results in the two countries. We estimated that greater autonomy in the allocation of resources and publishing results accounts significantly for differences in mean scores. Additionally, the study finds that the relationship between differences in governance and outcomes for these two countries is mostly mediated through an intermediate output variable: school progression. Thus, school progression in secondary education mostly explains the differences in outcomes between Uruguay and Chile. Resumen El proyecto se basó en un estudio comparado internacional que tenía por objetivo analizar los efectos de la gobernanza educativa en la calidad de la educación básica en dos países latinoamericanos: Uruguay y Chile. La gobernanza educativa fue opeacionalizada en torno a cuatro factores, a saber: descentralización, accountability, provisión y financiamiento e incentivos. El estudio no analiza estos factores estáticamente, sino que pone el foco en la interacción entre ellos y los diversos actores del campo educativo. La comparación entre ambos países es extremadamente relevante dadas las similitudes entre ambos en resultados educativos en un contexto de bifurcación por senderos diferentes en los últimos años. Combinando un análisis estadístico con la realización de aproximadamente sesenta entrevista semi-estructuradas a actores claves de la arena educativa, el estudio ilumina algunos mecanismos interesantes a través de los cuales los factores de gobernanza influyen en los resultados. Los hallazgos principales son que, contrariamente a lo que afirman muchos hacedores de políticas públicas, los arreglos institucionales importan pero a) no son la principal variable explicativa y b) no operan de forma unidireccional. El estudio encuentra que mayor autonomía en la distribución de recursos y la publicación de resultados da cuenta de ciertas diferencias entre las medias de los dos países. Por otro lado, un hallazgo relevante es que la relación entre gobernanza y resultados educativos está

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMxMDk1